29 mai 2012

Bynuten Mandag 28. mai 2012

2. pinsedag, og fortsatt bra vær, selv om det var betydelig kaldere enn de andre dagene i pinsen. Det var faktisk så kalt hjemme at jeg valgte langbukse. Feil valg, kan man si. I ettertid er det enkelt å se at det fortsatt burde være kortbukse og kortarmet ull...

Med bakgrunn i familiære forhold startet jeg "tidlig" det vil si rundt 10 hjemmefra. Det var noen mørke skyer hjemme, men det ble ikke verre utover dagen og vinden som var lovet, kom først sent på ettermiddagen.

Det var tydelig en turdag. Det var alt 14-15 biler på parkeringsplassen da jeg kom. Og en god del folk på vei oppover.

Etter en stund hadde jeg passert de fleste (ikke så veldig mange), og var alene oppover. Fortsatt tørt og fint, og det var en 13-14grader. Bra forhold, og bedre enn på lenge (med tanke på temperatur.)

Jeg holdt besvist igjen oppover bakkene. Jeg hadde ikke lyst på en gjentakelse av den forrige turen. Den ble tung. Dagens tur gikk bare bedre og bedre.

På toppen var det en familie på sin første tur som jeg snakket med. Ikke lenge etter at jeg hadde kommet opp kom det to stykker opp. De hadde antakelig gått fortere enn meg. Og de tok meg igjen i skaret på vei ned. Jeg slapp de forbi, men ble litt tent av farten, og holdt litt større fart nedover enn vanlig. Det er enkelt så lenge bakken og steinene er tørre.

Men med mange dager i beina, måtte jeg ta det litt forsiktig.
De var nede på parkeringsplassen da jeg var litt oppe i bakken.

Ellers var det mange på vei oppover. Med så mange blir det ikke til at jeg snakker med folk. Jeg hilser og stikker forbi.
Og nå er tursesongen tydeligvis i gang, for nå var det mange familier på vei, og ikke så mange utlendinger som jeg vanligvis treffer tidlig på året.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar