16 september 2013

Søndagstur til Sandvatn 15.09

En våt tur forbi Blautevann.

Det en tidlig start turen søndag, og full fart opp over. Jeg må ha vært på Lortabu noe før 11. Denne helga ble det alene turer både fredag og søndag. 
Det var vått. Regnet hadde gjort myrene bløte og det rant stort sett over alt.  Rett etter starten på turen, passerer jeg badekulpen. Den så ikke like innbydende ut denne morgenen. Nå pleier jeg ikke å ta en dukkert på vei inn, men venter. Da har sola varmet opp vannet over svabergene, og den står også ned i kulpen.
Selv om det for noe vått i lufta, og det var forholdsvis kjølig med bare 8-9 grader, kom den gode turfølelsen oppe i bakken.  Det var fortsatt tungt å gå oppover, det var fortsatt kaldt, og det trakk i mot. Men det var kjekt, jeg følte meg vel, og så fram til en skikkelig fjelltur innover heia.
Det var en del biler på parkeringsplassen, og det måtte komme folk i mot, jeg traff to karer ved Blautevann. Vi stoppet for en prat. Disse hadde jeg truffet før, og vi fikk en liten runde på utstyr – gore-tex eller ei, men etter det så jeg ikke noen før ved Mangædne.  Da kom det en hel del folk nedover bakken. Men det var fortsatt tre jenter på hytta da jeg kom inn. De var i full gang med rengjøringen. Bøtte og kost. Det er ofte slik at de siste må ta det tyngste løftet for å få hytta i stand.
Denne gangen ble det gjort grundig.
Det ble en kort pause, med litt prat rundt vedlikehold og tilsyn. Jeg pakket og gjorde meg klar til å gå. Men først måtte jeg ta bilder av gjengen.  Ett hyggelig oppdrag.
Da jeg gikk var jentene fortsatt ikke helt klar til å ta ut. 
I fjor på samme tid lå det fortsatt noen fenner enkelte plasser.  Det kom nysnø omtrent på denne tida.  Så pass høyt som over 900 moh er det høst. Vinterværet kan holde seg vekk en måned til. Det hadde vært greit med litt mer sommerforhold.
Denne dagen var det skikkelig sleipt i sorpa. Jeg var ute å sklei sikkelig, og bare flaks (og masse balansetrening på brett) hindret fall et par ganger.  Og buksa ble skitten til langt over knærene.
Nedover Lysebrekka tok jeg igjen de som jeg hadde truffet på veien inn. Slik jeg forsto det ville en av ungene ha et bad i kulpen.  Lykke til – med 8 grader og litt yr i lufta.
Men noen må ta tak i trafikken, det kan da ikke være mening i at ”alle” skal hjem samtidig med meg….
Det tok tid nedover dalen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar